NATUR, HELSE OG BEVEGELSE

Natur, helse og bevegelse er viktig både i barnehagehverdagen og i livet videre. Gjennom å bruke naturen kan vi lære om kretsløp, årstider, dyr, vekster og hvordan vi kan ta vare på omgivelsene rundt oss. Vi ønsker fremme en forståelse for bærekraftig utvikling, og velge litteratur og aktiviteter som bygger opp om det. Å være i naturen gir næring til undring, filosofi og nysgjerrighet. Barna får oppleve gleden av å være ute og det er helsefremmende både for den fysiske og psykiske helsen.

Gjennom året har avdelingene aktiviteter og tema som omhandler selvfølelse, følelser, kropp og bevegelse. Ansatte skal være aktivt tilstedeværende, tone seg inn på barna i hverdagen, snakke med de om følelser og møte deres emosjonelle følelsesuttrykk. De ansatte skal være tett på, veilede og samhandle slik at barna får positive opplevelser og mestring i møte med seg selv og andre.

Vaner og handlingsmønstre tar form allerede fra tidlig alder. Gode vaner som tilegnes i barnehagealder, kan vare livet ut. Barnehagen skal legge til rette for at alle barn skal få oppleve matglede, matkultur og varierte matopplevelser.

Barns naturlige væremåte er å være i bevegelse. Barnehagens uteområder innbyr til fysisk lek, bevegelse, til å klatre, sykle, løpe og utforske. Det er først og fremst gjennom erfaring at barna lærer i førskolealder, derfor er det viktig å la barn få være aktive og deltakende.

Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn

(Rammeplan for barnehager, 2017).

Barnehagen skal bidra til at barna

  • opplever trivsel, glede og mestring ut ifra egne forutsetninger og allsidige bevegelseserfaringer.

  • får et mangfold av naturopplevelser, opplever glede ved å ferdes i naturen, får innsikt i naturens egenart og bidrar til bærekraftig utvikling.

  • blir kjent med egne behov, blir trygge på egen kropp, får en positiv oppfatning av seg selv og blir kjent med egne følelser. 

  • opplever vennskap, utvikler empati, møter mangfold, kunnskap og åpenhet

  • får erfaring med og kunnskap om dyr og vekster.

  • møter matglede og få lov å være nysgjerrige på nye materfaringer

  • lærer gjennom erfaring og får prøve selv

Personalet tar utgangspunkt i barnas nysgjerrighet, interesser og forutsetninger for å jobbe med dette satsningsområdet. Vi jobber for at alle barn skal oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger.

VÅRE TILTAK

  • Turer i nærmiljøet og skogen

  • Tur på tvers (TPT)

  • Lek på Tårnrommet

  • Lekegrupper

  • Tilby barna et stort utvalg av bevegelsesmiljø

  • Tilpasse barnas hverdag og turer etter barnas forutsetninger og motoriske utvikling

  • Gi barna utfordringer og la de få utfolde seg i risikolek, innenfor trygge rammer

  • Legge til rette for hvilestund, som gir barna mulighet til å koble av og samle krefter

  • Egen skiskole

  • Lavvo i Solemskogen

  • Være med på Ruskenaksjonen

  • Arrangere egen miljøuke

  • La barna bli kjent med kildesortering

  • Arrangere felles aktivitetsdager ute i barnehagen

  • Klekke kyllinger før påske

  • Eget drivhus og såing av frø

  • Egen hageparsell i Brobekk skolehage

  • El-sykler til turbruk

  • Markere Pride (mangfold, nestekjærlighet, identitet og likeverd)

  • La barna bli kjent med prosessen rundt det å lage mat og hvor maten kommer fra, lage variert mat fra bunnen av, og lage mat ute

  • Være bevisste rundt innkjøp og bruk av leker og materialer i barnehagen

Les gjerne mer om hovedsatsningsområdet i vår Årsplan.